Bliv nu ikke kartoffel-forskrækket!

Af d. 13. maj 2014
Selvom kartofler har et højt GI, er de stadig en sund råvare fyldt med vitaminer, mineraler og kostfibre. Så spis kartofler, men lad dem kun fylde pladsen for grove kulhydrater. Det er efterhånden en kendt sag, at det går hurtigere med et vægttab, hvis man skærer ned på de hurtige kulhydrater (for eksempel ris, kartofler og almindelig hvid pasta) og til dels også de grove (grovpasta, brune ris, rugbrød). Det skyldes, at de indeholder forholdsvis meget energi (kalorier), og samtidig vælger kroppen kulhydrat som brændstof frem for fedt. Så hvis der er meget kulhydrat til stede i kroppen, bliver der ikke forbrændt fedt. Men det betyder ikke, at kulhydrater er usunde. Det er dog vigtigt for mig at understrege, at man altid bør vælge de grove typer af kulhydrater. Så gå efter rugbrød, fuldkornspasta, kartofler og brune ris frem for de mere raffinerede og forarbejdede fødevarer, da de ikke længere har deres fibre, og derfor påvirker blodsukkeret negativt. Desuden indeholder fuldkornsprodukter flere vitaminer og mineraler.
“Nordic Nutrition Recommendations. Integration Nutrition & psysical activity”. Ministerrådet. 2004

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.