Skønhed

af læge læge Marie Louise von Sperling.

Hvis der er noget, der ælder din hud, er det solens ultraviolette stråler.  Solen står for 80% af de ydre skader, huden udsættes for.  Ophobning af sol skader i huden giver både tørhed, ”læderhud”, pigmentforandringer, og risiko for både hud- og modermærke kræft.

Mange bruger kun solcreme når de tager på ferie om sommeren.

Men sandheden er, at du skal beskytte huden hver eneste dag, hvis du ønsker at bevare hudens struktur og overflade ungdommelig og frisk.

UV lys har evnen til at trænge ind i hudcellernes DNA og ændre på det.  Det gør at hudcellerne svækkes, og bliver dårligere til at reparere sig selv. Derfor ældes huden hurtigere, hvilket viser sig i en tør og rynket hud , der mangler elasticitet. Når hudcellernes DNA først er blevet skadet, kan det være meget svært at rette op på skaderne igen. Det handler derfor om at forebygge solskaderne tidligt i livet.  Ophobning af solskader kan give hudkræft. Værst er solskoldninger, som direkte kan medføre udvikling af modermærkekræft.

iS Clinicals solcreme SPF 25 med UVA og UVB beskyttelse er en god og effektiv solcreme, der kan bruges året rundt.  

Den fugter, beskytter og reparerer huden.

Solcremen  indeholder både zinkoxide, aleo vera, E vitamin  og ekstrakt fra olivenblade og andre antioxidanter, der er med til at give cremen dens både beskyttende, fugtende og reparerende effekt.Cremen kan derfor bruges som aftersun. Solcremen egner sig bedst til normal, tør og sart hudtype.

Fakta om ultraviolet lys

Ultraviolet stråling har mindre bølgelængde end synligt lys, og dækker over bølgelængdeintervallet 10-380 nm.

Intensiteten af solens ultraviolette stråler er størst, når solen står højt på himlen  mellem kl 12-15.

Både UVA (320-400 nm) og UVB stråler (280-320 nm)  giver solskader i huden, og det er derfor vigtigt at købe en solcreme med ”bredt sprektrum”, der beskytter mod både UVA og B.

Du kan også beskytte huden indefra:

Det er altid godt at styrke hudens forsvar naturligt indefra.  Det kan du gøre ved at spise fede fisk minimum 2 gange om ugen.

Fede fisk indeholder nemlig Omega-3 fede syrer, der virker beskyttende mod ultraviolet lys i huden.

Grøn the, A vitamin fra gulerødder, søde kartofler og mango virker styrker også hudens eget forsvar.

 

Skriv et svar

Your email address will not be published.

Post comment