Bare fordi det er sundt, er det ikke gratis i kalorieregnskabet

Af d. 9. december 2013

Vidste du, at der er flere studier, der viser, at vi spiser mere, hvis vi tror, det vi spiser, er sundt.

Du skal naturligvis spise sundt. Og derudover vil jeg anbefale, at du vælger det gode kalorierige, du inderst inde har lyst til. Eks. den fuldfede ost, chokolade, kage etc. i en mindre mængde. Dette fremfor eksempelvis, at spise en stor skål med rosiner og nødder, fordi det er sundere.

Dermed føler du heller ikke, at du “lider afsavn” for det du godt kan lide. Som sagt skal du tænke i mængderne og ikke lade “det usunde” fylde mere end 20 procent set over uges kostindtag.

Kilderne er

  • Carels RA, Harper J, Konrad K. Qualitative perceptions and caloric estimations of healty and unhealty foods by behavioral weight loss participants. Appetite 2006 Mar; 46 (2): 199-206
  • Oakes ME, Slotterback CS. Judegements of food healthfulness: food name stereotypes in adults over age 25. Appetite 2001 Aug: 37 (1):1-8
  • Provencher V,Polivy J, Herman CP. Perceived healthiness of food. If it’s healthy, you can eat more! Appetite 2009 Apr;52 (2):340-4

 

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

1 komment