At spise ude – Hvad gør jeg?

Af d. 25. februar 2012

Er det muligt, at spise ude, når man ønsker at holde vægten/tabe sig?

JA ER SVARET!

Rigtig mange af mine elever, siger til at starte med:

  • “Jamen jeg var til middag, og derfor spiste jeg for meget”.
  • “Det er uhøfligt, ikke at spise med”.
  • “Jeg vil falde udenfor socialt, hvis jeg ikke spiste med”.

Jeg selv spiser meget ude, og det påvirker på ingen måde min vægt. Er man i balance indtager man ikke for meget mad, selvom forrådet er stort og maden er lækker. Jeg indtager mere eller mindre den samme mængde mad, uanset hvor jeg er. Min krop har et behov for energi og næring, og det ændre sig ikke om jeg er på ferie til fest etc. Jeg spiser aldrig så meget, at jeg føler mig “for-spist”. Jeg spiser til jeg ikke er sulten mere. Og det er både, når maden er sund, eller den er usund.

Arbejd med et billede af, at din krop har brug for en hvis mængde energi hver dag (kalorier), og at du ikke må overskride dette budget. Siger til mine elever, at de skal gå i break-even hver dag. Det nytter ikke noget, at bruge for mange penge, og så skulle arbejde over for at gå i “nul”. Læs: Skulle løbe en tur for at tabe det man har spist for meget. Det er ikke en holdbar løsning, og ikke metoden til at få en slank krop i balance.

Når du spiser ude, så hold dig til følgende grundregler.

  • Brød, pasta, alkohol og dessert er brandstof gruppen (kulhydrater). Her skal du prioritere, hvad du ønsker. Du kan ikke holde din vægt/tabe dig, hvis du både spiser brødet, drikker alkohol, bestiller hovedret med pasta, kartofler eller ris, og vælger at spise dessert.
  • Jeg vælger selv alkoholen, når jeg er ude. Elsker en god champagne, eller en kulørt drink:) Omvendt sidder jeg ikke og spiser flere stykker brød, inden den rigtige mad bliver serveret.
  • Bestiller primært retter, der består af protein og grønsager. Så indtagelsen af energi/brandstof ikke bliver for stor.
  • Evt. kan du bede om stegte, bagte eller dampede grøntsager til, for at optimere energifordelingen, fremfor at spise for meget brandstof i form af brød eller pasta.
  • Vælger jeg dessert, går jeg oftes efter oste-tallerkenen, fremfor et sukkerchok af en dessert.

Det folk bemærker, når man er ude er, hvis man ikke spiser noget. Eller generelt takker nej. Men at man vælger en anden prioritering, er der ingen der bemærker.

Rent faktisk oplever jeg meget ofte at folk siger til mig: “Hvordan kan du være så slank og spise så meget”. Og dertil svarer jeg, hvad jeg har skrevet ovenfor. Netop at min fordeling er helt anderledes end de fleste andres. Det kan godt være jeg sidder og spiser lige så længe og visuelt så meget som alle andre, men faktum er bare, at det oftes er noget andet jeg indtager

 

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.