Hvordan opstår mælkesyre i musklerne?

arndal spapakke sport n wellness

Lidt mere information om mælkesyre. Så håber jeg at alle jer, som går i gang med, at træne hårdt og oplever dette er blevet klogere på emnet:))

Alle, der har prøvet at træne forholdsvis hårdt, har oplevet følelsen af at musklerne ”syrer til” og at det derfor bliver svært og ubehageligt at opretholde træningsintensiteten.

Der sker det, at noget at det kulhydrat, som findes i musklerne omdannes til mælkesyre (laktat) når der udføres arbejde, uden brug af ilt. Det kaldes anaerobt arbejde.

Ved let til moderat arbejde kan iltproduktionen godt følge med – og der vil ikke dannes mælkesyre, men når arbejdet bliver hårdere (som regel ved en puls omkring 150-170 slag pr. minut), kan kredsløbet ikke nå at forsyne muskler med tilstrækkelige mængder ilt, og derfor slår det anaerobe energisystem til.

Tidligere troede man, at årsagen til at man syrede mere og mere til i takt med at arbejdet blev hårdere var, at der blev produceret mere mælkesyre jo hårdere arbejdet var. Men det har vist sig, at det hænger lidt anderledes sammen. Når musklerne når et vist niveau af mælkesyre, kan leveren simpelthen ikke følge med i transporten af mælkesyren var fra musklerne. Og derfor stiger koncentrationen, da der jo stadig produceres mælkesyre.

Faktisk er både lever og nyrer med til at fjerne mælkesyren fra musklerne under arbejde. Det interessante er, at nyrerne fortsætter med at fjerne mælkesyre under moderat arbejde, mens leverens evne til dette nedsættes markant på trods af, at musklerne skal bruge så meget blod under arbejde, at organerne i kroppen ikke får den mængde blod de har brug for, for at kunne fungere optimalt.  Dette påvirker ikke nyrerne nævneværdigt, men derimod kan leveren ikke fungere uden den rette mængde blod.

Det gode er, at man kan træne sin krops evne til at udholde mælkesyren, så den ikke føles så ubehagelig. Men det kræver, at man rammer den dér grænse hvor man virkelig kan mærke syren – og holder intensiteten i et par minutter flere gange om ugen. Dette er nødvendigt, hvis man vil muliggøre hårde træningspas, hvor både muskler og puls kommer på prøve – og det er jo som bekendt den allermest sunde og effektive træningsform.

 

4 Kommentarer

  1. Carsten
    2.9.2016

    Jeg har over en tre måneders periode cykel og styrketræner. Jeg begyndte at få smerter i lægmuskulatur som udviklede jeg til at være meget smertefulde når bare jeg rørte ved læggen. Min søn siger at det er ophobning af mælkesyre som ikke kan komme væk. Hvad gør jeg ved det ? Kan en massør fjerne det ? Holder p.t. pause med træning.kan det skyldes mangle strækøvelser ? V.H. Carsten

  2. admin
    9.10.2016

    Hej Carsten,

    Rigtig godt, at du er kommet i gang med at træne:))

    Det kan sagtens være en overbelastning som gør, at læggen bliver smertefuld. Og der vil massage helt klart hjælpe.

    Cykler du med cykelsko (læs = hvor din fod er fikseret?)? Er du opmærksom på, at lave cirkler i ankelleddet, når du cykler, hvormed du opnår fuld bevægelse i læggen og ej holder den statisk? Det kan nemlig godt give rigtig mange spændinger i læggen.

    Tror ikke, at det er styrketræningen, medmindre du træner læg i maskine??

    Lad høre fra dig, og jeg kan være mere konkret i mit svar.

    Kh og god søndag.

  3. Søren Gade Svendsen
    30.4.2017

    Hej.
    Jeg løber Marathonløb og vil gerne løbe fler’ trods jeg er på vej mod 50 år.
    Jeg har læst og hørt at man forbrænder sukker først og næst fedt og det er derfor, at man får ondt i musklerne? Syre?
    Fx i dag; jeg træner 23 km med moderat tempo og kæmpe overskud – dvs ipuls og ben – indtil 18 km. Så pludselig får jeg syre og ondt i benene og kroppen, virker træt og slidt, og jeg tænker det er fordi jeg har opbrugt mine kulhydrater?
    Det skal siges at jeg sveder ekstremt og havde kun vand, ikke gel, med på turen. Og jeg forberedte mig ikke specielt i går på en langtur i dag.

    Næst; så har jeg hørt, at man skal træne lavere pace (tempo) end konkurrencepace for at rykke den grænse, som jeg taler om.

    Kan du hjælpe mig med at råde mig, så jeg måske kan træne bedre og forbedrede mig bedre til de 42 km?

    Bh Søren

  4. admin
    9.5.2017

    Hej Søren,

    Først og fremest forbrænder kroppen sukker hvis det er lettest tilgængeligt. Hvis man på ekstremløb, overlevelsessituationer eller blot fuldstændigt undgår glukose så vil leveren søge andre brændstoffer, ofte i form af ketogener og man vil derefter gå i en tilstand af KETOSE. her forbrænder kroppen fedt som det første (hele Atkins bølgen er bygget på dette fænomen)
    Hvis ikke kroppen(leveren) er vænet til dette under en hård belastning og længere tid så vil “skiftet” gøre nas.
    i forbindelse med et marathon løb 4-6timer er det dog ikke nok tid til at skifte til ketose da musklerne har massere af glukogen depoter at tærer af.
    Så umiddelbart er hvad du oplever det jeg vil kalde “at blive træt i benene”
    Måske du er løbet tør for umiddelbart tilgængelige kulhydrater men dine depoter er ikke tømt med mindre du har spist som en eskimo op til løbet:)))

    Ang trænings råd så ville lange ture hjælpe på smertetolerancen men ikke være decideret sundt for kroppen og du vil derfor stadig føle sig slidt, hvis ikke mere slidt. men en bedre form vil hjælpe på udvaskning og kadance.

    En god ide ville være at komme i bedre form. bakkeløb osv.

    Kærlig hilsen

    Lotte

Skriv en kommentar

Din email bliver aldrig delt eller videresendt.
Udfyld både navn og email.