Vægttab og kulhydrater

Af d. 26. juni 2012

Får ofte gode spørgsmål fra folk, som ønsker sparring/indspark til deres træning og kost. Her et spørgsmål om vægttab og kulhydrat som mange andre også kunne have gavn af at læse:-)

Hej Lotte
I November ændrede jeg livsstil, både med kost og ved at indføre motion. Mit mål var at tabe de 8 kg jeg havde taget på i løbet af min tid på universitet og samtidig ville jeg også bare generelt være sundere. Jeg startede på 66 kg og tabte mig til 58 kg på ca 3 mdr, og jeg er 175 høj.
“Tricket” for mig var at leve hovedsageligt af mere protein og grønt, dermed fjernede jeg kulhydrater fra min kost til at starte med.
Det gik nemt, jeg fik hurtigt tabt de 8 kg og følte mig meget sundere. Jeg begyndte så småt igen at introducere kulhydrater til min kost, i form af hjemmelavede boller og fuldkornsrugbrød, mest af alt fordi jeg følte det var lettere fx at forberede frokost hvis den indeholder kulhydrat (rugbrødsmadder fx), og siden da har min vægt stille og roligt sneget sig 4 kg op igen.
Dette er selvfølgelig lidt frustrerende, men jeg tror dog ikke der er nogen der ville kigge på mig og tænke jeg skulle tabe mig, bulen på maven er væk og generelt er min krop meget mere tonet på grund af al min hårde træning.
Jeg kan dog ikke lade vær med at undre mig over kulhydraternes effekt på min vægt? Er det normalt at svinge sådan i vægt når man begynder at spise kulhydrat og kan man tale om at min vægt blev holdt kunstigt nede da jeg ikke spiste kulhydrat?
Jeg vil lige tilføje at jeg i løbet af min træning er blevet væsentligt stærkere, især indenfor de sidste to måneder da jeg fik rettet mit træningsprogram, men jeg tvivler på alle 4 kilo er ekstra muskelmasse.

Vil det for nogle være mere eller mindre umuligt at holde vægten samtidig med man indtager kulhydrat?
Jeg spiser ofte kulhydrat hver dag til frokost og måske også til et enkelt mellemmåltid. Morgen og aftensmad er faktisk altid kulhydrat-fri.

På forhånd tak for hjælpen!

Med venlig hilsen Ditte

 

Kære Ditte,


Du skal tænke på, at kulhydrater ikke kun er kulhydrater – men også ekstra kalorier.
Hvis du spiser 100 gram pasta (vægt før kogning) har du tilføjet cirka 370 kCal (kilokalorier), hvilket svarer til hvad du forbrænder under 40 minutters løb.
300 gram gulerødder (grøntsager er også kulhydrater) indeholder derimod kun 120 kCal.

Desuden er det sådan, at kulhydrat binder vand. 1 gram kulhydrat binder 3 gram vand – så hvis du har mere kulhydrat i musklerne end normalt, vil du også veje mere. Men ikke i nærheden af 4 kilo, som du taler om. De 4 kilo stammer helt sikkert heller ikke kun fra øget muskelmasse.

Mit bedste bud er, at de ekstra kilo er en sund blanding af, at din krop har det bedst når du vejer omkring 62 kilo, som du gør nu, og at du derfor har taget lidt fedt på igen. Samtidig har du mere vand, blod og muskelmasse i kroppen fordi du er kommet i bedre træningsform. Det er helt naturligt.

Hvis du virkelig vil ned og holde den lave vægt, er det måske bare nødvendigt, at holde dig helt fra de hurtige kulhydrater. Så skal du blot være opmærksom på at din kondition, vil blive en smule værre, fordi den blandt andet er betinget af kulhydratlagrene i dine muskler.

De bedste hilsner
Lotte Arndal

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.