Kosttilskud og bivirkninger ved overdosering

Af d. 26. februar 2013

Jeg har bemærket, at det er blevet meget moderne at tage kosttilskud i alle mulige afskygninger. Rigtig mange weekend-kursus-uddannede ”kostvejledere” og biopater anbefaler calcium, jern, D-vitaminer og jod i ét væk. Og dette sker ud fra en meget overfladisk vurdering af helt almindelige ”symptomer”, som på ingen måde behøver at have noget med vitamin- eller mineralmangel at gøre.

Eksempelvis har jeg ofte hørt, at disse ”kostvejledere” anbefaler folk at spise jod, hvis de har svært ved at tabe sig, for så er den jo nok gal med stofskiftet, og stofskiftet styres af skjoldbruskkirtlen, som er afhængig af jod for at virke!

Jeg mener at det er en meget farlig og forenklet tilgang til tingene. Mange af kosttilskuddene kan have grimme bivirkninger, hvis man tager for meget eller i udgangspunktet slet ikke har brug for dem fordi problemet ligger et helt andet sted.

Her giver jeg nogle eksempler på hvilke bivirkninger, man kan løbe ind i, hvis man flyder sig med tilskud uden at have brug for det:

JOD:

Symptomer på overdosering kan være vægtstigning, træthed, fornemmelse af kulde, udvikling af struma (problemer med udskillelse af stofskiftehormoner). Symptomerne for overdosering er faktisk de samme som mangelsymptomerne.

JERN:

Forstoppelse, mavesmerter, diarre og opkastning. Desuden er der mistanke om øget åreforkalkning og kræft hos mænd

MAGNESIUM:

Overdosering ses ofte i forbindelse med indtag af magnesiumholdige afføringsmidler. Symptomerne kan være diarre og i meget svære tilfælde kan det betyde neuromuskulære udfald som eksempelvis lammelser.

CALCIUM:

Et for stort indtag af calcium kan forårsage jernmangel, da calcium nedsætter evnen til at optage jern. Desuden kan man opleve forstoppelse og i svære tilfælde kan man udvikle hypercalcæmi, som betyder at man har for meget kalk i blodet. Dette kan medføre skader på nyrerne og svigtende hjertefunktion.

ZINK:

Irritationer i mave-tarm-kanalen, opkastning, svækket immunforsvar, hæmmer optag af jern, blodmangel, forhøjet blodsukker, lever- og nyreskader.

KALIUM:

Diarre, opkastning og nyresvigt.

A-VITAMIN:

Gule håndflader og fodsåler (ikke forgiftningsbetinget), høje doser beta-karoten (forstadie til A-vitamin) øger risikoen for hjertesygdom og lungekræft hos rygere. Andre bivirkninger af overdosering af A-vitamin kan være kvalme, opkastning, hudforandringer, tørre slimhinder, sår i mundvige og under næsebor, skøre negle, led- og knoglesmerter.

D-VITAMIN:

Overdosering kan føre til hypercalcæmi (forhøjet calcium i blodet), som kan medføre svigtende nyrefunktion og hjertepåvirkning. Desuden kan man opleve kvalme, opkastning, tørst, træthed og øget vandladning.

 

Mange af symptomerne på overdosering er ganske alvorlige, og derfor synes jeg det er utrolig vigtigt, at man konsulterer sin læge og får undersøgt om man nu også har mangel på det ene eller det andet, inden man begynder at fylde sig med alskens kosttilskud.

I bedste fald er det penge ud af vinduet, men i værste fald kan det betyde ganske alvorlige skader på kroppen.

Min pointe er, at man ikke skal tro på alt hvad man læser i bladene eller hører fra diverse ”eksperter”. Vær skeptisk og lad være med at falde i fælden med at tænke ”Jeg synes jeg er så træt – jeg mangler nok jern” eller ”Jeg synes jeg har taget på – jeg må hellere begynde at spise en masse jod”.

Tænk dig om – og pas godt på dig selv!

 

 

 

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

8 kommentar

  1. Min svigermor går ved en kræftlæge i Århus og jeg har aldrig i mit liv set et menneske indtage så mange kosttilskud. Nu viser hun mig en udklip med nye kosttilskud som hun har bestilt og det er til forstoppelse. Hun tager i forvejen magnesia, Duolac, lansoprazol og glyoktyl. Det er fuldkommen galt det her og jeg arbejder på et apotek og jeg har sagt at hun skal stoppe og så få en samtale med sin læge så det kan følges ordineret. Hvad vil du gøre når konen ikke er til at tale med. Hilsen bekymret svigerdatter

    1. Kære Susanne,

      Altså nu ved jeg jo ikke hvilken cancer der er tale om, og om der er et aktuelt kemoterapi-forløb i gang. Umiddelbart synes jeg ikke det lyder vildt med de 4 præparater. Lanzoprazol er protonpumpehæmmer (nedsætter mavesyre), Duolac er fremmende på peristaltikken, Magnesia gør tarmindholdet mere flydende og Glyoktyl er væske som indhældes nedefra såfremt maven er gået helt i stå. Megen kemoterapi er rigtig hårdt for mave/tarm, da cellerne her udskiftes hurtigt og derfor rammes af kemoen..
      Hvilke kosttilskud det drejer sig? Jeg er af den opfattelse at alternativ behandling INGEN plads har i fx et cancerforløb, men ved også at realiteten er en anden.

      Kærlig hilsen og god weekend.

      Lotte

  2. Hej. Jeg spiser kvinde vitaminer fra longo vital, er lige begyndt. Pillerne er orange. Jeg har i forvejen rigtig svært ved at komme af med min afføring, og nu er min afføring hård og sort. Jeg er nok ikke lige den bedste til at drikke rigelig med vand. Jeg forsøger at spise husk og 2 glas vand hver dag, da jeg har prøvet at spise husk uden nok vand, som ikke er rart. Jeg er 36 og tænker jeg nok har bedst af at stoppe med at ta dem?

    1. Kære Dorthe,

      Det afgørende er at du drikker nok vand!! Det er det vigtigeste. Og spiser du husk uden at drikke nok vand kan det gøre forstoppelsen værre.

      Mit klare råd er at drikke af flasker. Så kan du meget lettere følge med i, hvor meget du har drukket på en dag.

      Og drik 4 x 0,5.

      Kærlige hilsner

      Lotte

  3. Vi er pensionister som tager forskellige kosttilskud
    1 multivitamin
    1 3-6-9 omega
    1 hvidløgspille
    1 stærk c vitamin
    2 b-energi
    1 stærk d3 vitamin
    1 magnesium.
    Er det for meget