Kost
Det spørgsmål fik jeg efter blogindlægget i går. Har derfor lavet to beregninger du kan tage udgangspunkt i, hvis du ønsker at skifte animalsk protein ud med bønner eller linser.
God fornøjelse:-)
Forslag 1:
  • Sojabønner (200 gram (efter kogning))
  • Kartofler (100 gram)
  • Grøntsager – (ikke majs og ærter). (I alt 200 gram (før tilberedning)
  • Olie, pesto eller lignende (gerne med krydderier)1 spsk.

Forslag 2:

  • Brune bønner, hvide bønner, Mung‐bønner eller linser. (I alt 220 gram efter kogning).
  • Feta eller soya‐ost – 20 gram
  • Grøntsager – (ikke majs og ærter). (I alt 200 gram (før tilberedning)).
    Olie, pesto eller lignende (gerne med krydderier). (1 spsk.)

 

6 Comments

  1. Hej Lotte, du skriver ikke hvor meget kød/ animalske gram protein bønnerne svare til?

  2. Hej Karin,

    Nej, det har jeg ikke sat ind. Men info kommer her:))

    Sojabønner indeholder 36 gram protein per 100 gram. Linser 26 gram. Brune bønner 19 gram. Kikærter 20 gram.

    Kærlig hilsen

    Lotte

  3. hej hvorfor ikke majs og ærter? der er en del protein i ærter:)er der for meget stivelse i dem og sukker?tak 🙂

  4. Hej Karina,

    Energitætheden i majs og ærter er næsten lige så høj som brød og pasta – derfor:)))

    Kh og god søndag.

    Lotte

  5. hej Lotte
    mange tak for svar. så det er bedst at undlade ærter og majs hvis man ønsker hurtigt vægttab og får rigeligt med kulhydrater i forevejen?havde troet at ærter var mindre slemt? god dag:)mvh Karina 🙂 tak for en fed blog!

  6. Kære Karina,

    Tak for feedback. Det varmer:))

    Ja, lige præcis. Ikke at ærter og majs er usunde!! Men blot at de indeholder forholdvis meget energi. Så blot vær opmærksom på det, hvis du bevæger dig normalt/moderat og ønsker, at tabe dig.

    Kærlige hilsner

    Lotte

Skriv et svar

Your email address will not be published.

Post comment