Kost

HAR MODTAGET DETTE SPØRGSMÅL:

“Hvilke fiskeolie bruger du?

Jeg tænker selv at købe den fra Nordic Naturals, der hedder Omega 3, men den jeg tit ser på dine fotos, er den der hedder Artic Codliver med D-vitamin.
Det er meget omega 3, samlet set i den der hedder Omega 3. Er det lige meget hvilken en af dem, jeg køber?”

JEG ANBEFALER DEN PÅ BILLEDE FORDI:
Da det er et Norsk produkt og den indeholder naturlige A og D vitaminer samt det høje indhold ag EPA og DHA.

Den jeg anbefaler har derfor D-vitamin tilsat og det har den anden ikke. Dog er indholdet af EPA og DHA lidt højere i den du nævner. Den er også super god!! Grunden til at jeg anbefaler den med D-vitamin er, at så slår man to fluer med et smæk:)

En ny undersøgelse af danskernes kostvaner viser at indtaget af D-vitamin i den danske befolkning er lavere end anbefalet(Danskernes kostvaner 2003-2008, DTU.http://www.foedevarestyrelsen.dk/SiteCollectionDocuments/25_PDF_word_filer%20til%20download/07kontor/DanskernesKostvaner2010.pdf). Faktisk er det hele 90% af danskerne der får for lidt D-vitamin via kosten og 50% får simpelthen under mindsteniveauet som er 2,5 mikrogram(anbefalet daglig dosis 7,5 mikrogram).

Solens stråler er den vigtigste kilde til D-vitamin hos mennesker og det er derfor vigtig at få små daglige doser af sole om sommeren. Solbadning optimerer ikke optaget af D-vitamin, men øger derimod risikoen for hudkræft. Og bruger man solfaktor optager huden ikke D-vitamin. Derfor er det bedste at få solens stråler i mindre doser af gange for at optimere dannelsen af D-vitamin. Hvis ikke man har mulighed for at danne D-vitamin gennem huden, kan man alternativ spise sig til dem.

Der hersker dog stor uenighed mellem forskellige forskere, om hvad den rette mængde D-vitamin egentlig er. Nogle forskere mener at den anbefalet dosis bør være højere, eftersom det moderne vestlige menneske opholder sig meget indendørs pga. arbejde, bilkørsel osv. Desuden har det vestlige menneske oftest meget tøj på, når de endelig opholder sig ude og derved ikke har de ikke den optimale mulighed for at danne D-vitamin i huden. Andre forsker hævder at den nuværende dosis er helt passende. Uanset hvad forskerene mener, bør man som minimum bestræbe sig på at få den anbefalet daglige dosis. Og eftersom vi bor i et land, hvor det ikke er solskinstimer der er mest af, bør vi bestræbe os på at spise os til et passende niveau af D-vitamin. Dette gøres allernemmest ved at spise masser af fede fisk eller tage et tilskud fiskeolie, men D-vitamin findes bl.a. også i mælkeprodukter og æg.

2 kommentarer

  1. Hej
    Du skriver, at man skal tage 1 eller 2 SPISEskefulde. Er det en fejl? På flasken TSKfuld og det bliver 15 kroner om dagen med 2 spsk?

  2. Hej Randi,

    I forhold til hvor meget fiskeolie man skal tage, anbefaler jeg altid en spiseske, selv så der står 1 teske på flasken. De fleste studier der er lavet på fiskeolie, arbejder med 20 ml, altså 2 spisesker dagligt og ingen gang der, er der nogen særlige gener.

    Kh og god weekend.

    Lotte

Skriv et svar

Your email address will not be published.

Post comment