Effekten af søvn i forbindelse med træning og kost-forløb

Af d. 15. februar 2013

 

  • Større og hurtigere vægttab. – En god og uafbrudt søvn har vist sig at have en gavnlig effekt på stofskiftereguleringen. FX kan evnen til at omsætte kulhydrater nedsættes, hvilket øger risikoen for fedme og diabetes
  • Udbytte af næringsstoffer – Mens du sover, arbejder din fordøjelse og dermed omsætningen af næringsstoffer på højtryk. Hvis du ikke får tilstrækkeligt med søvn, vil kroppen derfor ikke have mulighed for at udnytte næringsstofferne optimalt
  • Appetitregulering – Dette hænger sammen med ovenstående. Hvis kroppen ikke får næring nok på grund af for lidt søvn, vil du føle behov for at spise mere
  • Bedre opbygning af muskler – Mens du sover, arbejder det parasympatiske nervesystem bedst. Det er blandt andet med til at genopbygge musklerne efter hård træning. Søvn er det absolut vigtigste, når du vil opbygge muskelmasse
  • Hurtigere restitution – Igen er det parasympatiske nervesystem essentielt for en god restitution. Hvis du får søvn nok, får nervesystemet lov at gøre sig arbejde, og dermed kan du hurtigere tillade dig at træne igen. Det betyder hurtigere resultater i sidste ende
  • Bedre træningskvalitet – bedre resultater. – Når kroppen er veludhvilet, musklerne klar til træning, cellerne fulde af næring og stofskiftet velfungerende, vil du helt sikkert kunne yde mere under hvert eneste minut, du træner. Samlet set, vil du få meget mere valuta for de investerede træningstimer.

Oplever du problemer med at sove? Mange oplever at det er svært at falde i søvn samt afbrudt søvn i løbet af natten. Hvis du oplever denne type problemer, kan du med fordel læse denne guide.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.