Hvorfor er det så vigtigt at spise D-vitamin og calcium? Og hvor hører man altid om de to samtidig?

Grunden til at der er så megen fokus på D-vitamin og calcium er, at mange mennesker får for lidt på grund af en utilstrækkelig kost. Og grunden til at de to er så interessante sammen er, at D-vitaminet øger optagelsen af calcium markant. Så hvis du spiser masser af calcium, men for lidt D-vitamin, vil du ikke nødvendigvis få udnyttet dit calcium tilstrækkeligt.

D-vitamin er et fedtopløseligt vitamin, om enten indtages gennem kosten eller dannes i huden efter påvirkning fra solens UV-stråler.

D-vitamins vigtigste funktioner er faktisk at hjælpe calciumoptagelsen på vej, samt at aktivere immunsystemet.

Calcium er det mineral som vi har allermest af i kroppen. Vi har omkring 1 kilo calcium i kroppen hvoraf 99 % er i knoglerne og den sidste procent er utrolig vigtig for forskellige muskelfunktioner i kroppen.

Calcium giver knoglevævet styrke og har stor betydning for muskelsammentrækninger, impuls-ledning i nerverne, størkning af blodet og regulering af blodtryk.

Det er dermed nogle meget vigtige funktioner, som de to komponenter står for! Og som sagt samarbejder de, så man skal ikke overse nogle af dem.

D-vitamin findes i æg, kød, fisk, bønner og smør.

Calcium findes især i grønkål, broccoli, spinat og bælgfrugter.

NB. Hvis du har hørt at D-vitamin er vigtigt for muskelstyrken, skyldes det nok at calciumets funktionalitet øges når man har tilstrækkeligt D-vitamin i blodet. For det er calcium, der står for muskelsammentrækningerne og ikke D-vitaminet.

 

Skriv et svar

Your email address will not be published.

Post comment