Kostbilleder til inspiration

Af d. 11. april 2016

IMG_3903 IMG_3901 IMG_3902

Her til formiddag, vil jeg gerne pryde dine øjne med lidt kost, der kan inspirere dig og samtidigt gøre din krop glad – Det gjorde det i hvert fald for en af mine succesfulde Bootcamper.

Morgenmad er denne morgen skyr med havregryn og blåbær.
Skyr har et højt protein, A, B vitaminer, zink, selenium, magnesium, calcium, jod og fosfor
Blåbærerne er gode med deres E (antioxidant), C vitamin og opløselige kostfibre (opløselige kostfibre betyder at de kan binde vand, som så danner en form for gele. Dette gør at maden kommer til at fylde mere og tømningsprocessen vare i længere tid)
Havregryns primære vitaminer er B2, 3 og 6, E, K, folsyre, pantotensyre, uopløselige kostfibre (uopløselige kostfibre suger vandet til sig, dette resultere i at fibrene er længere tid om at passere tarmen, dette har stor gavne for fordøjelsen) og kulhydrat i form af fuldkorn.
Til sidst er der en banan, som specielt er høj i kalium, som bla. styrker opbygningen af dine muskler og hjælper med stabilisere væskebalancen. Haps for en morgenmad.

Frokosten er her høj på D-vitamin fra ægget og rejer udgør proteinkilden i dette måltid. Herudover er der B-vitaminer, jern, fosfor, zink, selen og krom i det fra animalske. Fra den røde og den gule peber  og rødkålen får du gode uopløslige fibre. Spinat, fra den fine salat, er en ret vandholdig grøntsag, dog giver dig en god mængde calcium, trods al vandet.
Den  primære funktion af disse vitaminer og mineraler er at sikre balancen i immunforsvaret, omsætning af protein, kulhydrat og fedt så de kan bruges som energi for vores celler, dannelse af hormoner og hindring af celle ødelæggelse.
De gode fedtstoffer finder du her i pestoen, som indeholder parmesanost, olivenolie og pinjekerne eller mandler (alt efter hvordan pesto er lavet). Fødevare med gode fedtstoffer er også en god kilde af e vitamin.

Aftensmaden her er rigtig godt eksempel på, hvordan man kan vælge sundt når man er ude at spise! Der er en god balance mellem de grillet og friske grøntsager, samtidigt med at du får en godt stykke kød af den røde slags og lidt sauce. Balancen ligger ved at du får protein fra kødet, fibre vitaminer og mineraler fra grøntsagerne og noget fedt fra smøren i saucen.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *