Kost

15:1.. 15:1. 15:1

Det er mandag aften, og det er tid til noget inspiration efter weekenden. Her har vi nogle præmieeksemplarer fra en Boot Camper.

Morgenmaden bestod af skyr med havregryn og blåbær.
Skyr har et højt protein, A, B vitaminer, zink, selenium, magnesium, calcium, jod og fosfor
Blåbærerne er gode med deres E (antioxidant), C vitamin og opløselige kostfibre (opløselige kostfibre betyder at de kan binde vand, som så danner en form for gele. Dette gør at maden kommer til at fylde mere og tømningsprocessen varer i længere tid)
Havregryns primære vitaminer er B2, 3 og 6, E, K, folsyre, pantotensyre, uopløselige kostfibre (uopløselige kostfibre suger vandet til sig, dette resulterer i at fibrene er længere tid om at passere tarmen, dette har stor gavne for fordøjelsen) og kulhydrat i form af fuldkorn.

Her har hun tilført dampet broccoli som har gode uopløselige kostfibre, som styrker mæthedsfornemmelsen, A vitamin, b6, K og folsyre.

Til sammen er dette en super møde at sætte dagen, energiniveauet og fordøjelse i gang på.
Kombination af vitaminer og mineraler, har en indvirkning på kroppens generelle funktion i form af celler, vedligeholdes af immunforsvar, styrke til knogler og stabilisering af energi.

Frokost
Dette er et godt eksempel på hvordan en let og hurtig frokost kan se ud. Her har hun taget noget pålæg, rejer og æg som er en god kilde af protein, D-vitamin, B-vitaminer, jern, fosfor, zink, selen og krom. Primære funktioner af disse vitaminer og mineraler er at sikre balancen i immunforsvaret, omsætning af protein, kulhydrat og fedt så de kan bruges som energi for vores celler, dannelse af hormoner og hindring af celle ødelæggelse.
Til disse proteiner er der nogle gode friske grønsager, med både opløselige og uopløselige kostfibre. Vitaminer og mineraler som disse grønsagerne har, er vigtige for vores omdannelse og udnyttelse af protein og kulhydrater, blodproduktion, hår, hud og negle, beskyttelse af immunforsvar, stofskifte og meget mere.

Aftensmad
Her får hun to stykker laks som er hendes proteinkilde her. Sammen med det tilfører hun hvidkål, som har uopløselige fibre, nogle tomater og feta. Feta har gode fedtstoffer i sig, som også er en god kilde af E-vitamin. Det gode fedt er det umættede fedt, som hjælper til at skænke indholdet af kolesterol i blodet.

 

Skriv et svar

Your email address will not be published.

Post comment