Øllebrød som fiberrig dessert

Af d. 24. maj 2013

Desserter er som regel bare super lækre, hvis man har en lidt sød tand og sætter pris på at  forkæle sig selv på trods af, at det koster lidt på sundhedskontoen.

Jeg serverer somme tider øllebrød med lidt økologisk flødeskum på toppen for mine børn.  Det smager vidunderligt, og det gode er, at denne dessert faktisk også har et par  sundhedsmæssige fordele.

Jeg bruger noget øllebrødspulver, som ikke indeholder tilsætningsstoffer. Til gengæld indeholder det mindre sukker end en traditionel dessert og betydeligt flere kostfibre, så den mætter mere. Faktisk indeholder pulveret 11 gram fibre pr. 100 gram. Til sammenligning indeholder rugbrød normalt omkring 8 gram fibre pr. 100 gram.

Jeg påstår på ingen måde, at øllebrød er sundt! Men som alternativ til budding, cheesecake og lignende, vil jeg mene, at det er betydeligt sundere.

Pulveret er sammensat af rugbrødsrasp (rugbrød, sirup, salt, bygmaltmel) og sukker. Der gemmer sig ingen E-nummer-hemmeligheder i produktet, og derfor synes jeg det er helt ok ikke at lave det fra bunden, hvis jeg lige står og har brug for noget hurtig fredagshygge til ungerne.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *