Teenagers kropsholdning

arndal fitness teen training

Faldt over nedenstående artikel i Søndagsaviden omhandlende børns afhængighed af computer, spil etc. Kan se det på min egen datter. Og vi har også fået flere henvendelser fra forældre, der er bekymrede for deres teenagers holdning, eller hvor teenageren selv klager over spændingerne i nakken.

Daglig fysisk aktivitet begrænser sig i dag for mange teenagere til de bevægelser, de laver med deres fingre på telefonens eller computerens tastatur. Men hvor flittigt de end gør det, er det ikke noget, de bliver hverken særlig stærke eller sunde af. Tværtimod – og desværre.

Motion er essentielt for et ungt menneske; det forbedrer koncentrationsevnen og evnen til at præstere i skolen, på arbejdet mm; det forbedrer søvnen – noget, man skal have rigtigt meget af som teenager, fordi en krop i forandring kræver en god nattesøvn. Og så forbedrer det humøret.

Men også på længere sigt er det en fordel at have godt med motion med i bagagen. Vores grundform etableres nemlig bedst, mens vi er børn og unge. Desuden forbedrer motion i en ung alder knogleopbygningen. Når vi rammer 30’erne, gavner motion kun knoglerne i kraft af at det styrker vores muskler og dermed lader dem tage noget mere af ”læsset”. Sidst, men ikke mindst viser flere undersøgelser også, at fysisk aktive børn og unge bliver lykkeligere voksne.

Derfor har jeg udviklet to tiltag, der starter til august, som sætter de unge i fokus. De ansvarlige er dem du ser på billede. Major Jacob Bjerborg og profession bachelor Marie Ljungdahl.IMG_1712

Skriv en kommentar

Din email bliver aldrig delt eller videresendt.
Udfyld både navn og email.