Body Boot CampKost

Ved ikke om du allerede har set programmet på DR1 fra BBC om at slanke sig. Hvis ikke har jeg sat link ind her til programmet.

Som vejleder hæftede jeg mig særlig ved:

  1. Et råd som fremhæves er, at spise langsomt. At indtage mad siddende fremfor stående. Mad der indtages stående indtages hurtigere end siddende. Spis med kniv og gaffel og læg dem fra dig undervejs.  Når du er elev hos mig lærer du, at tygge maden til den er flydende og ej at drikke (skylle) maden ned. Det er et enkelt og godt råd til, at tage farten af, når du spiser. I programmet illustreres i et forsøg, at der udskilles mere mæthedshormon, når du spiser langsomt.
  2. Spis morgenmad. En af mine mantra. I programmet fremhæves at morgenmad hjælper dig til, at spise sundere resten af dagen. At du efter en god morgenmad træffer sundere valg resten af dagen. At det er vigtigt, at spise morgenmad, når du ønsker at tabe dig, og også når du ønsker at bevare dit vægttab. Så start din dag med et godt måltid mad, så er du godt fra start.
  3. Manglende evne til at tabe sig skyldes ikke et lavt stofskifte, som så mange tror. Journalisten spørg specifikt omkring dette. Og forskerne siger direkte, at det er en skrøne, og at det faktisk er omvendt. At stofskiftet er højere hos en overvægtig. At en overvægtig krop svarer til en bil med en stor motor. Den energiomsætter mere end en lille krop – en lille bil. Der er mindre kropsmasse at bære rundt på. Og her siger jeg tak – da netop dette er noget jeg fremhæver hos mig. Når jeg døgnrytme måler folk og ser, hvor meget de bevæger sig, så er der en direkte korrelation mellem vægt og bevægelse. Jo større overvægt, jo laver aktivitet. Er i fuld gang med at skrive en bog, hvor jeg udleder på de 800 målinger jeg har foretaget.
  4. Et begreb der bliver brugt, som jeg synes er super godt er begrebet ”katestrofe tankegang”. ”Katestrofe tankegang” beskriver adfærdsforskeren som når, du ikke har overholdt din diæt og tænker, så kan det hele også være lige meget, hvormed du bare spiser endnu mere. Det gode råd er, at du skal lære, at tackle ”en smutter” og ikke se det som en katastrofe, men rette ind med den sunde mad i næste måltid.

Se udsendelsen HER

Skriv et svar

Your email address will not be published.

Post comment