CoachingKost

Vores hjerner elsker rutiner og vaner. De er nemme, foregår automatisk og kræver ikke hjernens opmærksomhed og energi. Når du om lidt skal til at ændre adfærd, vil det føles som hårdt arbejde – netop fordi du skal gøre noget andet, end du plejer, og det kræver energi. Adfærd er som skovstier. De etablerede stier i skoven er alt det, du plejer at gøre. Nye vaner kræver imidlertid, at du tramper nye stier i skoven. I begyndelsen skal du tænke dig om for hvert skridt, du tager. I din træning vil du helt konkret kunne mærke, at du tramper en ny skovsti, når du skal bruge energi på at lære en ny øvelse korrekt: at holde vægten rigtigt, rette ryggen, trække vejret korrekt og huske hvilket ben, der skal forrest. Men når øvelsen har lagret sig efter et vist antal gange, vil du opleve, at detikke kræver tankevirksomhed at udføre en fysisk øvelse. På dette tidspunkt er der etableret en skovsti. Når du begynder at spise efter en fordeling af makronæringsstoffer, vil du også skulle tænke dig om en ekstra gang, når du øser mad op på tallerkenen. Er kikærter protein eller kulhydrat? Grovboller er sunde kulhydrater, men skal jeg tage en hel, en halv eller to? Du skal med andre ord vænne dig til at tage mindre af det ene og mere af noget andet, og det kræver energi.

Skriv et svar

Your email address will not be published.

Post comment