Kost

Mange er vilde med smoothies i diverse varianter hvor alt hældes i en blænder og hvormed man hurtigt kan indtage sit måltid.

Min holdning er:

1) For det første er jeg den store fortaler for, at tage farten af, når du spiser. Sæt dig ned, og kombiner ikke din spise akt med andet end socialsamvær. Læs: Ej arbejde, computer, fjernsyn etc.

2) Din fordøjelses proces starter i munden med dit spyt/enzymer. Du skal tygge maden til den er flydende og udskilles af spyttet/enzymer fremmer din fordøjelseproces. Noget din krop skal udføres selv og ej af en blænder. For mig er flydende kost for folk, der pga. sygdom ikke kan indtage fastføde, men har brug for kalorier og næringsstoffer.

3) Dernæst er de fleste jeg vejleder slet ikke bevidst om, hvor mange kalorier der er i de fleste smoothies. Eksempelvis: Smoothie med 2 dl soya eller rismælk, 2 spsk hørfrøolie, 3 spsk kværnede hørfrø, 1 tsk kanelpulver, citronskal, 3 spsk valleproteinpulver, 1 banan og 200 gram frosne bær: 775 kcal. Som du kan se er det forholdvis meget.

4) Jeg er den store fortaler for omega-3 fiskeolie. Ej de vegetabiliske olier i kombination med omega-3. Dem får du rigeligt af via din kost. Og en fiskeolie i en smoothie er altså ikke sagen. (sender et indlæg en af dagene om forskellen disse olier en af dagene).

 

Skriv et svar

Your email address will not be published.

Post comment