Mere af det samme, giver mere af det samme

Skærmbillede 2017-10-25 kl. 14.25.00

Når jeg holder første gruppemøde på mit 12-ugers Boot Camp, har jeg en hel masse slides. Jeg gennemgår kostvejledningen, om hvordan forløbet er sat sammen og nogle grundlæggende perspektiver for den forandringsproces folk skal i gang med.

Jeg har et slide, hvor jeg har skrevet: ”Mere af det samme, giver mere af det samme”. Og jeg kan se, at når jeg kommer til det, så synes folk, at det er jo hel almindelig sund fornuft, det er da noget mærkeligt noget at sige. Men grunden til, at jeg lægger meget vægt på det er, at selvom folk verbalt siger de vil opnå en forandring er det langtfra altid at man er klar til, at give slip på det man plejer at gøre. Og gør du det du plejer, ja, så ender du op med samme resultat som tidligere. Og det er jo netop derfor folk opsøger rådgivning. Netop fordi de ønsker et andet resultat end de har været i stand til, at opnå på egen hånd.

Jeg har to sjove eksempler på det fra mit arbejde i den her uge.

Når jeg tager nye kunder i et forløb hos mig, så er jeg meget interesseret i at høre deres målsætning; Hvad vil de gerne opnå? Kondition? Styrke? Bedre søvn? Mere Energi? Et vægttab? Og hvis det nogen gange falder udenfor det, jeg kalder sundt eller fornuftigt, så drøfter vi det, men jeg spørger også meget ind til, hvad de selv har gjort for at komme til der, hvor de er nu. Hvad har de fået af behandlinger? Hvis man har dårlig ryg, kan man for eksempel have gået til kiropraktor. Hvilken form for træning, har de lavet? Er der noget, man har lavet, som man har følt, har virket?

Det samme gør sig gældende med kosten. Er der noget, der har gjort en forandring? En speciel diæt eller andet?

Det bruger jeg ret meget tid på at sætte mig ind i.

Der er mange der føler, at det de har gjort ikke har fået dem i mål. De siger: ”Jeg er her, fordi jeg synes ikke, at min krop forandrer sig. Selv om jeg synes, jeg træner”.

Og så er det netop, at man hyrer en ekstern rådgiver (i dette tilfælde er det så mig), der går ind og evaluerer på alle de variabler.

Og her kommer så de to eksempler jeg skrev om i starten. Har i øjeblikket en mand i forløb, som arbejder ret meget, og han erkender, at når han så har fri, så kommer der simpelthen alt for meget indenbords. Der er både en halvdårlig frokost, som oftest er en sandwich og en chokoladebar på vejen mellem møder, og så en større aftensmad og senere på aftenen, så kommer der endnu mere mad ind.

Vi har fundet ud af, at hvis han får startet morgenen med et rigtigt godt morgenmåltid, så er det fundamentet for de helt rigtige valg. Det kommer næsten helt af sig selv, uden at jeg behøver sige mere. Det kan han også godt selv mærke.

Men vi har holdt møder og møder om den her famøse morgenmad, om at tage sig tid til at spise den her morgenmad. Manden er single og har ikke nogen børn, så det handler simpelthen bare om at komme lidt tidligere op og få startet den her proces. Vi har haft mange snakke om det, og han erkender, at den her gode og sunde morgenmad er det, der får ham ind på det gode spor, den gode cirkel, men ikke desto mindre hænger han enormt meget fast i, at han plejer ikke at spise morgenmad.

Manden erkender selv, at den manglende morgenmad gør, at han spiser mere mad om aftenen og generelt det forkerte mad i løbet af dagen fordi sulten indhenter ham. Og den indhenter ham, når han har travlt og det er så der, han træffer de halvdårlige valg.

Jeg spurgte, om han kunne huske det slide fra introduktionsmødet. Slidet med: ”Mere af det samme, giver mere af det samme”. Bliver man ved med at gøre det man plejer ender man op samme sted. Og det er jo ikke kun sådan med kost og træning, men generelt her i livet.

Et andet eksempel er med en af kvinderne jeg vejleder. Hun trænede allerede da hun startede i sit forløb hos mig. Hun følte bare ikke det gav noget. At hendes krop ikke forandrede sig og at træningen ikke tonede hendes krop de steder hun ønskede eller forbedrede hendes holdning.

Jeg har skræddersyet et program til hende, der sætter de specifikke områder af kroppen i fokus og herunder øvelser der giver en bedre holdning (læs: og det er ikke maverulninger!). Hun erkender, at når hun laver programmet, så bliver hun jo øm de rigtige steder, altså lige præcis de steder, hvor hun gerne vil se en forandring.

Ikke desto mindre er det sådan, at når jeg spørger hende, hvor meget hun har trænet, så viser det sig, at hun har valgt at den sædvanlige holdtræning, fordi det synes hun er sjovt. Og det er selvfølgelig vigtigt, at ting er sjove, men nogle gange så laver hun andre øvelser i stedet for de øvelser, der er et det program, jeg har designet til hende ud fra de ønsker, hun har til sin krop. Hendes egne øvelser er måske ikke decideret forkerte, men de skaber bare ikke den forandring, hun ønsker i forhold til en bedre holdning og i forhold til at få løftet ballerne op.

Jeg synes, det er interessant - og jeg kender det fra mig selv - at man mange gange kan sige, at man vil noget andet, men så hænger man simpelthen så meget fast i de vaner, man har. Og hvis man gør det, man plejer, så ender man det samme sted.

Det handler om at få brudt de gamle vaner, hvis du gerne vil ende et nyt sted.

Skriv en kommentar

Din email bliver aldrig delt eller videresendt.
Udfyld både navn og email.