Body Boot CampInformation

2 pointer fra mig skrevet i ferien - i dag første dag på job:)
1) Hvis du har fået foretaget et kejsersnit, så tjek for arvæv.
2) Hvis du lider af ondt i ryggen så kan årsagen findes andre steder end i selve ryggen. Så ej kun nøjes med at se på ryggen, men se på hele kroppen.

Jeg har en lille interessant historie, jeg gerne vil dele med dig. Jeg har haft en kvinde på boot camp, som fødte for 37 år siden. Kvinden er i 60’erne og har gennem rigtig mange år lidt af dårlig ryg. Nu er hun færdig med sit boot camp forløb og rygsmerterne er væk for første gang i 26 år.
Da hun kom til mig for 3 måneder siden spurgte jeg hende til, hvor hun havde ondt, hvilke scanninger og behandlinger hun har fået. Konklusionen af scanningerne var at hendes ryg var slidt; hun har arbejdet som pædagog og har løftet rigtig meget. Hun havde mange smerter hver eneste dag og kunne ikke gå særligt langt uden at få mere ondt. Hun fortalte at hun havde prøvet flere former for behandlingsforløb uden succes. Hun forklarede, at det ene sted, hun gik, fik de hende rigtig meget i ekstension, det vil sige, at man ligger på maven og presser op (det hedder også en McKenzie). Det gjorde faktisk smerterne værre, selv om hun fulgte rådene i en længere periode. Så stoppede hun der, da hun ikke syntes, det gav mening.
Så fandt hun gennem sin læge et andet sted, hvor de mente, at det, der var blevet lavet det første sted, var forkert, og at hun tværtimod skulle gå i fleksion, det vil sige at lægge sig på gulvet og lave en maverulning op for at få bevægelighed den vej.
Begge steder har det primært handlet om at lave en masse stræk på hendes ryg for at få smerterne til at forsvinde. Det hjalp ikke.
Så kommer hun til mig, og hun fortæller i lang tid i detaljer om, hvad det er, hun har lavet de andre steder, som ikke har virket. For det er vigtigt for mig, for så skal jeg på ingen måde få hende til at lave noget, der minder om det.
Jeg har et indledende skema, som man udfylder, inden man starter hos mig. Uanset hvor gammel man er skal man som kvinde besvare, om man har født, hvor god bækkenbunden er og så videre. Kvinden har i skemaet besvaret, at hun fødte ved kejsersnit.
Jeg spørger, om der er nogen, der har kigget på hendes kejsersnit. For da jeg spørger, om hun led af dårlig ryg, da hun var ung, fortæller hun, at det gjorde hun ikke. Problemerne med ryggen begyndte stille og roligt et års tid, efter hun havde født. Hvilket efterhånden er mange år siden, men hun har forklaret det med, at hun havde alle de her løft, og der er en læge, der har sagt, at hendes ryg er slidt.
Det er helt normalt, at ryggen bliver slidt, når vi kommer op i årene. Hvis man laver en scanning, og man konkluderer, at ryggen er degenererende, er det ikke unormalt. Men når man ikke arbejder med det fag, jeg gør, er der mange, der bliver bange og sige ”jamen, der stod i konklusionen i scanningerne, at ryggen degenererer”.
Men det er altså helt normalt., hvis du er over 40 år.
Jeg beder kvinden om at tage tøjet af, så jeg kan undersøge arret. Det er en meget slank kvinde. Men selv om hun ikke er overvægtig, sidder der en lille fedtpude fast over kejsersnitsarret. Det vil sige, at der er blevet dannet en masse arvæv, som aldrig nogensinde er blevet løsnet.
Det vil sige, at kvindes stabiliserende system - det vil sige mavens evne til at holde ryggen – bliver sat ud af funktion. Så nu har jeg modsat de andre steder, hun har gået, sagt, at vi overhovedet ikke strækker i ryggen. Til gengæld løsner vi arvævet manuelt. Det har hun fået gjort hos en af mine medarbejdere, og hun er blevet anvist, hvordan hun skal gøre det derhjemme hver eneste dag. Og så begyndte vi med at kigge på maven og lave lette øvelser for maven. Det er ikke noget med at ligge på maven og lave maverulninger, som vi gjorde i 80’erne og 90’erne. Det er noget med at stå på alle fire, mens ryggen er fuldstændig afslappet, og så få gang i aktiveringen af mavemusklerne. Øvelserne for maven er gradvist gjort hårdere over de 12 uger, og kombineret med et program, der involverer hele kroppen. Og ja, nu her 12 uger efter er smerterne væk.

Så der er to pointer her:
Nogle gange når ryggen gør ondt, skal man arbejde med ryggen, og andre gange skal man faktisk arbejde med maven, da mavens funktion er at holde ryggen.
Og så skal man virkelig holde øje med de der kejsersnitsar. Nu træner jeg rigtig mange, der lige har født, som skal i form efter en fødsel. Og jeg oplever, at når en kvinde har født ved kejsersnit, føler de ikke helt, at der er det samme behov for at gå gennem den der genoptræningsfase, som hvis man har født vaginalt. Jeg tror, at de lidt føler, at når arret er helet, er de ude på den anden side. Hvorimod at når man har født vaginalt, som jeg har tre gange, så har man den der følelse af, at kroppen står åben nedadtil, og det giver helt klart en et behov for og lyst til at starte med de her milde øvelser for at få genoptrænet ”det indre”. Men det er lige så vigtigt, selvfølgelig på en lidt anden måde, at man får reetableret mavens rekrutteringsevner, når man har fået et kejsersnit.
Denne kvinde var ældre, men jeg har også en del yngre, som kommer fire-fem år, efter de har født, og som rent faktisk har haft ondt i ryggen siden, men på ingen måde relaterer det til deres kejsersnit.
Nu er hun færdig med sit boot camp forløb og rygsmerterne er som sagt væk for første gang i 26 år.

Skriv et svar

Your email address will not be published.

Post comment