Hvor meget må jeg sidde ned, hvis jeg skal være sund?

Arndal blog døgnrytmemåler

Det spørgsmål er yderst relevant og netop stillet her på bloggen af en af jer læsere. Du kan læse hele spørgsmålet nedenfor. Og her mit svar.

Når man måler på bevægelse deles det op i 4 grupper:

1) Inakvitivitet - MET værdi fra 1 til 3

2) Moderat bevægelse - MET værdi fra 3 - 6

3) Hård træning - MET værdi fra 6-9

4) Meget hård training - MET værdi fra 9 og op efter.

MET værdi står for Metabolic Eqvalent Task - dvs. hvor meget du forbrænder ved forskeligge typer af aktivitet og den samlede værdi, hvor meget du bevæger din på en dag og på en uge. Hele det koncept jeg har udviklet sammen med Peter Lund Madsen bygger netop på personlige registeringer af disse målinger.

1 MET er lige kroppens tomgang kan man sige. Dvs. det er det du forbrænder når du ligger stille uden bevægelse, som en bil, der står i tomgang.

Det relevante for at være sund er, hvormeget du bevæger sig samlet set per dag og per uge. Du har en god/normal gennemsnitlig MET-værdi per uge, når den ligger mellem 1,4 og 1,6.

Og det konkrete svar på sit spørgsmål er, at man er sund når man maksimum er inaktiv i 20 timer om dagen. På billede har jeg taget et foto af netop den rubik i det skema jeg udleder udfra. Den kvinde jeg har målt har ligget/siddet ned i 21.48 minutter per dag i gennemsnit på en uge. Og det er som sagt for meget. Den skal gerne ned på 20 timer.

Døgnet har 24 timer. Derfra trækker du 7,5 timers søvn. 40 timers arbejdsuge, og derfra er det sundest at du har været i bevægelse i 4 timer. Læs ej siddet ned.

I forhold til den moderate motion anbefales miminum 30 minutter om dagen. Jeg ser gerne minimum en time, når folk går i forløb hos mig. Dernæst ser jeg meget på den hårde træning, hvor effekten på MET værdien - dvs. forbrugt energi naturligvis er højere end i den moderate gruppe.

Håber det giver mening:))

 

 

"Groft sagt, hvad er så optimalt i hht. til fordeling af stillesiddende timer, sovende timer og timer tilbragt i bevægelse?

Jeg synes tit det er svært når der bliver sagt fx at danskerne sidder ned 60% af dagen – jamen er det så 12 timer, eller er det fx 8 timer, ud af 16 vågne timer?
Jeg har meget svært ved at gennemskue, hvad der menes at være for lidt og hvad der menes at være optimalt? Hvis man “bare” sidder ned en halv time til til tre hovedmåltider og et mellemmåltid, to timer på kontor på jobbet, og 2,5 time om aftenen og ser en film er det jo allerede nær 7 timer – er det virkelig så slemt?
Og er der noget der er værd at sigte efter monstro.. ja gad vide ;)"

2 Kommentarer

  1. Vivi
    7.4.2015

    Spændende at der er et system, kunne være total spændene at finde ud at læse hvad der lægger til grund for det.
    Jeg ved ikke om jeg har forstået det helt (jeg er ikke så god til engelsk/er ordblind så billedet forstår jeg ikke)
    Men er det her rigtig:

    Ud af en uges beregning går 7,5 timer til søvn pr dag, 40 timer til job pr.uge

    Og så har man ca 10 timer igen hver dag til “fritid”, hvorfra man max 6 bør være stilsiddende og mindst 4 børvære aktive/opretstående. Også er man så sund nok.
    Og hvis man så fx sidder i 3 timer og er aktiv i 7 er det selfølgelig bedre.

    Altså om det er på job man er aktiv eller fritid er self. ligemeget, men bar sådan groft indelt? 😉

  2. admin
    12.4.2015

    At være aktiv i 4 timer om dagen vil være flot, hvis man har et stillesiddende arbejde.

    Som du skriver afhænger den samlede mængde af bevægelse af, hvad man arbejder med. De fleste i dag sidder desværre ned.

    At ligger over 4 timer vil være endnu bedre, men det er som sagt svært, hvis man sidder ned, når man arbejder.

    Kh og god søndag.

    Lotte

Skriv en kommentar

Din email bliver aldrig delt eller videresendt.
Udfyld både navn og email.