Hvor meget drøj kulhydrat skal jeg spise?

Arndal tallerkenmodel

"Hej Lotte.

Jeg har et spørgsmål til dig angående måltider og kulhydrater.

Anbefaler du at man kun holder sig til de grove kulhydrater, såsom rugbrød, havregryn, ris, kartofler, bønner en gang om dagen i et af de tre måltider man indtager?"

Mit svar er:

På billede ser du den tallerkenmodel jeg tager udgangspunkt i, når jeg kostvejleder. Når jeg vejleder folk som har et stillesiddende arbejde (Læs det har næsten alle, der går ind af min dør) og ønsket er at gå ned i vægt, så anbefaler jeg, at man kun fylder op med drøj kulhydrat en gang om dagen. Det kan være rugbrød (for kvinder anbefaler jeg en skive. Til mænd to skiver.). Det kan også være grød om morgenen eller kartofler som på billede her. Eller som du skriver ris eller pasta. Bønner ser jeg lidt anderledes på. Bønner er både kulhydrat og protein og gode til, at salaten bliver mere fyldig/mættende. Oplever heller ikke det store problem med, at folk spiser for mange bønner - mere at de spiser for meget brød.

Hvis man ikke skal tabe sig, så anbefaler jeg, at du indtager til hvert måltid. Er du meget aktivt, så anbefaler jeg, at halvdelen af tallerken er drøj kulhydrat.

Håber det giver mening:))

6 Kommentarer

  1. Elisabeth
    17.5.2015

    Hvis man arbejder i butik eller tjener og gerne vil tabe 3-5 kilo, hvilken model skal man så gå efter? Og træner 2-4 gange om ugen styrketræning for kvinder

  2. admin
    18.5.2015

    Kære Elisabeth,

    Jeg vil umiddelbart anbefale dig, at spise drøj kulhydrat 3 gange om dagen, hvormed du også har energi til, at træne.

    Du kan også vælge, at nøjes med det en gang om dagen, og så bruge “pengene/kalorierne” på eks. lidt chokolade eller et glas rødvin.

    Kærlige hilsner

    Lotte

  3. Elisabeth
    21.5.2015

    og så kvart kulhydrat og kvart protein samt halvt grønt? 🙂 eller hvordan?
    Syntes det er lidt svært med at finde ud af hvor meget man skal have, uden at man får sukkertrang. Har lige været syg 🙁 så må bare i gang i morgen igen 🙂

  4. admin
    27.5.2015

    Kvart kulhydrat en gang om dagen, hvis du bevæger dig normalt. Det være sig grød, brød, pasta, ris.

    Til de to andre gange mere grønt og lidt mere protein.

  5. Elisabeth
    29.5.2015

    Så dage hvor jeg har 9-11 timers tjener arbejde så skal jeg spise 3*kvart kulhydrat. Men hvis jeg kun har 5 timer, eller når jeg starter i skole så 1* kvart kulhydrat samt mere grønt og protein? Lige meget hvilke dage jeg træner? 🙂

    Selvom jeg spiser 100-150 gr. Kød og en masse grøntsager og lidt fedt kan jeg stadig blive sulten, problemet er også hvis jeg møder sent som kl. 16 har jeg først mulighed for aftensmad ved 10-11 tiden. Skal jeg så bare tage en lille skyr med smag, 1 frugt og lidt nødder? Så jeg ikke får sukker trang da det er en lang vagt,

  6. admin
    29.5.2015

    Lige præcis:))

    KH og god weekend.

    Lotte

Skriv en kommentar

Din email bliver aldrig delt eller videresendt.
Udfyld både navn og email.