Faste for at nulstille sanserne og sultfornemmelsen

lotte

Jeg har netop sat mine boot camp deltagere i gang med en 5 dages faste. Jeg gør fra start det meget meget tydligt, at der ikke er tale om en udrensning af kroppen og leveren, som rigtig mange fejlagtigt tror.

Man renser ikke kroppen og leveren ud ved at faste. Det er en skrøne!

Jeg anvender udelukkende fasten som en nulstilling af sanserne og sultfornemmelsen. Alle deltagerne tror inden fasten, at de falder døde om uden fast føde i 5 dage. Det gør ingen naturligvis, hvilket er den erfaring jeg gerne vil give dem. At de erfarer, at det er okay at spise mindre, hvilket er en grundlæggende lektie de alle skal lære som en del af det at ændre livsstil.

Mange er bange for at være sulten. De har spist mange små måltider og snacks over dagen, så snart sultfornemmelsen har meldt sig. Hvilket netop er den kendsgerning jeg gerne vil sætte i relief ved at få dem til at gennemføre en faste. De 5 dages faste giver en overgang fra mange måltider over dagen til fokus på de tre hovedmåltider, og at lære at det er ok, at faste, læs: holde pause mellem at spise, de tre gange om dagen.

Leveren skal ikke renses! Det klarer den udmærket selv, ligesom alle vores andre organer. Leveren er heller ikke mere ”uren” end vores andre organer. Det er en stor misforståelse.

Ganske vist er leveren med til at afgifte vores kroppe for eksempelvis medicinrester eller andre fremmedstoffer ved at omdanne stofferne, så de fx bliver vandopløselige og dermed kan udskilles med urinen. Men leveren lagrer ikke stofferne eller bliver uren af det!

Leveren har en masse funktioner, som de fleste slet ikke kender til. Jeg vil lige ridse dem op for at få ændret den gængse opfattelse af leveren som en ulækker affaldscentral.

  • Produktion af galde, som indgår i flere stofskifteprocesser
  • Regulering af blodsukkeret
  • Fedtomsætning
  • Proteinomsætning
  • Regulering af hormoner, vitaminer og mineraler
  • Afgiftning (den OPTAGER ikke giftstoffer, men gør dem klar til at kunne udskilles).

Selvfølgelig kan man belaste leveren ved at spise forkert eller drikke for meget alkohol og dermed udvikle sygdomme (fx skrumpelever, fedtlever og levercancer). Men det har intet at gøre med at leveren er fuld af gift, som man kan fjerne ved at drikke juice, saltvand, spise kål, tang, alger eller noget som helst andet! Sygdommene opstår oftest fordi leveren har været på overarbejde, og derfor ikke virker effektivt mere, eller er begyndt at slå forsvarsmekanismer til ved eksempelvis at danne for meget fedt.

Jeg kan da godt forstå at det lyder fristende med et hurtigt besøg i ”den fysiske skriftestol” efter X antal uger, måneder eller år med dårlig mad og for meget alkohol. Men hvis du virkelig vil passe godt på din lever og gøre noget godt for den, er der desværre ingen hurtige hokus pokus-tricks at hente.

Du skal derimod spise masser af økologiske, groft, grønt, fisk og andre gode kvalitets-proteiner. Sluk tørsten i vand, dyrk daglig motion og pas din nattesøvn. – Ikke bare i et døgn, men langt det meste af dit liv.

Det er et langt sejt træk og ikke noget kvik-fix, men det er sandheden. Rigtig god fornøjelse og tillykke med dit sunde liv:)

Hvis du er rask, er det bedste du kan gøre for din lever, at belaste den mindst muligt.

13 Kommentarer

  1. Line Grønlund
    4.11.2013

    Super indlæg og meget mere autentisk og troværdigt end hvad man læser, da du ikke blot følger trop på detox og afgiftning af LEVEREN. Jeg er dog meget interesseret i hvad definitionen på DIN faste er. Kunne du mon nævne noget om det, da det er lige så stor en jungle som detox og afgiftning som du lige har ‘punkteret’ 🙂

    Håber på svar eller et indlæg med svar. Tusind tak for fantastisk blog!
    Mvh
    Line Grønlund

  2. Micha Østergaard
    5.11.2013

    Jeg er så enig med dig i ovenstående. Jeg er tidligere olympisk svømmer og arbejder nu som PT i Berlin, hvor jeg også så ofte skal høre om alverdens detox-kure, der skulle udrense leveren. Fortæller også altid de samme punkter, som du har nævnt ovenfor.
    Jeg er virkelig glad for, at du har omtalt dette emne på din blog, for det er der mange kvinder (og mænd), der har godt af at tage med i deres overvejelser.

    Mvh. Micha

    http://www.michaostergaard.com
    http://www.queensofwar.wordpress.com

  3. admin
    5.12.2013

    Kære Micha,

    Tak for din kommentar. Og ja, det er en helt masse hokus pokus, som blev til et buzz word, og så skulle alle detoxe.
    Bliver næsten altid hidsig, når jeg læser dameblade, for det ene er mere ikke videnskabeligt end det andet. Men medierne vil ofte hellere have den “gode” historie fremfor, hvad der kan dokumenteres.

    Kærlig hilsen

    Lotte

  4. admin
    5.12.2013

    Kære Line,

    Tak for din dejlige kommentar!!Den varmer!!:)))

    Fasten jeg bruger i Boot Campen er 5 dage. Første og 5. dag er på grønsager og frugt plus juice og vand. Og de 3 midterste dage er kun fastende, dvs. på juice, hvor man veksler mellem grønsags- og frugtjuice.

    Jeg forklarer nøje at jeg bruger den for at nulstille “spiseakten”, og at man ikke renser leveren eller “blodet”.

    Fasten i boot campen kalder vi faktisk for “Nulstillingsugen”. Og vi taler meget om hvad sult, mæthed og appetit er, og at nulstillingen er for at komme tættere på en konkretisering af disse.

    Kh Lotte
    ps. hvis du ønsker en kopi af fasten, så send mig en mail på lotte@arndalspa.dk, så sender jeg den til dig:)

  5. Hanne Martinsen
    28.2.2014

    Hej Lotte
    Kan jeg få en opskrift på fasten?
    Mvh Hanne

  6. admin
    1.3.2014

    Hej Hanne,

    Send en mail til Rikke på lacour@arndalspa.dk

    Kærlig hilsen

    Lotte

  7. Marcia Prindle
    18.2.2015

    What’s up to every body, it’s my first pay a quick visit of this website;
    this web site includes amazing and really good information in favor of readers.

  8. Anne Sofie Simonsen
    13.4.2015

    Kære Lotte.

    Tusinde tak for dine guldkorn!

    Vil lige høre, om der ligger træningsdage i de 5 dage, der fastes. Og skal man drikke noget særligt i de dage?

    Bedste hilsner
    Anne Sofie

  9. admin
    21.4.2015

    Kære Anne Sofie,

    Ja, jeg lader mine boot camp deltagere træne mens de faster. Jeg kræver ikke de gør det, men dem som kan vil jeg gerne, at de gør.

    Generelt beder jeg dem gå rolige ture under fasten.

    Jeg har en fast faste plan mine deltager følger. Hvis du sender mig en mail på lotte@arndalspa.dk kan jeg sende den til dig.

    Kærlig hilsen

    Lotte

  10. Dorthe
    18.6.2015

    Kære Lotte

    Det er en meget inspirerende blog.
    Kunne jeg også få lov til at se opskriften på fastekuren?

    Bedste hilsener
    Dorthe

  11. admin
    19.6.2015

    Kære Dorthe,

    Tak for din positive feedback – den varmer.

    Har sendt dig fastekuren per mail.

    Kh og god weekend.

    Lotte

  12. Bettina
    9.9.2016

    Hej Lotte.
    Kunne jeg få lov til at se opskriften på fastenkuren.
    Hilsen Bettina

  13. admin
    9.10.2016

    Sendt per mail:))))

    Kh Lotte

Skriv en kommentar

Din email bliver aldrig delt eller videresendt.
Udfyld både navn og email.