Body Boot CampInformationKostTræning

De fleste, som gerne vil tabe sig og være sundere, kigger primært på kosten. Selvfølgelig skal man også kigge på kosten. Det gør jeg også, når jeg vejleder; hvad spiser folk i forhold til vitaminer, mineraler, næringsstoffer, sammensætning, frugt, grønt, proteiner, fedtstoffer og så videre.

Men der er virkelig mange, jeg har i forløb (jeg vil skyde på 80-90 procent) som bevæger sig alt for lidt. Som i virkelig meget for lidt. Når jeg så går dem på klingen, skriver flere af dem, om vi ikke bare kan nøjes med at kigge på kosten. Og dertil er svaret klart nej! Du bliver ikke sundere ved at spiser flere grønsager og så sætte dig i sofaen eller foran rattet i din bil. Bevægelse er absolut afgørende, når vi taler sundhed!

Det vil til enhver tid være sundere at veje lidt for meget, men til gengæld bevæge sig nok, end at veje mindre og ikke bevæge sig nok. Og når jeg siger bevægelse, er det normalt aktiv. Så er der også plads til at spise noget usundt mad i ny og næ. Og generelt er det bare virkelig usundt ikke at bevæge sig nok!!! Og at bevæge sig nok et par gange om ugen, hvor man vælger at gå til sport efter job. Og dermed have 4-5 dage som inaktiv er stadig usundt. Hver dag tæller og målet skal være at ingen går i minus forstået på den måde, at du ikke har inaktive dage.

Og i forhold til ønsket om vægttab, så svarer det til, at du spørger din bankrådgiver, om han vil hjælpe med din privatøkonomi, men du fortæller ham kun, hvad du har af udgifter, men ikke hvad du tjener. Det ville være meget svært for bankrådgiveren at svare på, hvor mange penge du kunne bruge om måneden på mad uden at gå i overtræk.

Det er det samme i forhold til kostvejledning. Hvis jeg ikke får alle ”udgifter” og ”indtægter” at vide, er det svært at give den korrekte rådgivning. Og som sagt giver det ingen mening, at skulle skære kosten ekstremt langt ned for at modsvare et lavet eller næsten ikke eksisterende aktivitetsniveau.

Skriv et svar

Your email address will not be published.

Post comment