Body Boot CampTræning

Jeg har en del kvinder omkring de 50 år, som kommer til mig og siger, at de kan mærke, at deres balance er blevet dårligere.

De fortæller, at en del af deres målsætning hos mig er at få forbedret deres balance.

Jeg giver dem ret i, at det er rigtig vigtigt, at vi får trænet vores balance.

Det, de fleste fejlagtigt tror, er, at balancen er noget, vi træner selvstændigt. At så skal man eksempelvis øve sig i at stå på et ben. Det kan man selvfølgelig godt, men det man skal være opmærksom på er, at der er en direkte sammenhæng mellem muskelstyrke og balance. Mange kvinder i aldersgruppen 40-60 år har en lav muskelmasse. Og for at øge balancen skal man altså øge både muskelmassen og afledt deraf muskelstyrken.

Når ens muskelmasse og muskelstyrke reduceres eller ligger i den lave ende, bliver ens balance også dårligere. Der er en direkte korrelation mellem manglende muskelmasse og dårlig balance.

Det var det, jeg fortalte en af kunderne i dag, da hun spurgte, hvorfor hun skulle lave squats, dødløft og andre styrkende øvelser, for hun ville primært bare blive god til at stå på et ben.

Jeg forklarede hende som beskrevet ovenfor, at balancen forsvinder i takt med, at muskelmassen forsvinder. Så det er derfor, det er så afgørende, at muskelmasse og styrke er i fokus, især for kvinder, der nærmer sig 50’erne og 60’erne. Styrketræning er simpelthen et must for kvinder i de aldersgrupper.

 

Skriv et svar

Your email address will not be published.

Post comment