Kost

IMG_3911 IMG_3905 IMG_3908Glædelig mandag! Vi er klar med lidt inspiration, fra en dygtig bootcamper, som viser hvor let det kan være at leve sundt
Morgenmad er denne morgen et sent taget billede af en skål skyr med havregryn og blåbær.
Skyr har et højt protein, A, B vitaminer, zink, selenium, magnesium, calcium, jod og fosfor
Blåbærerne er gode med deres E (antioxidant), C vitamin og opløselige kostfibre (opløselige kostfibre betyder at de kan binde vand, som så danner en form for gele. Dette gør at maden kommer til at fylde mere og tømningsprocessen vare i længere tid)
Havregryns primære vitaminer er B2, 3 og 6, E, K, folsyre, pantotensyre, uopløselige kostfibre (uopløselige kostfibre suger vandet til sig, dette resultere i at fibrene er længere tid om at passere tarmen, dette har stor gavne for fordøjelsen) og kulhydrat i form af fuldkorn.

Her har hun tilført dampet broccoli som har gode uopløselige kostfibre, som styrkermæthedsfornemmelsen, A vitamin, b6, K og folsyre.

Til sammen er dette en super møde at sætte dagen, energiniveauet og fordøjelse i gang på.
Kombination af vitaminer og mineraler, har en indvirkning på kroppens generelle funktion i form af celler, vedligeholdes af immunforsvar, styrke til knogler og stabilisering af energi.

Frokosten er her høj på D-vitamin fra ægget og laksen, sammen med rejerne udgør de proteinkilden i dette måltid. Herudover er der B-vitaminer, jern, fosfor, zink, selen og krom i det fra animalske.
Primære funktioner af disse vitaminer og mineraler, fra grøntsagerne, er at sikre balancen i immunforsvaret, omsætning af protein, kulhydrat og fedt så de kan bruges som energi for vores celler, dannelse af hormoner og hindring af celle ødelæggelse.
De gode fedtstoffer finder du her i pestoen, som indeholder parmesanost, olivenolie og pinjekerne eller mandler (alt efter hvordan pesto er lavet). Nødderne der er i bønnesalaten bidrager også til det gode fedt. Fødevare med gode fedtstoffer er også en god kilde af E vitamin.

Aftensmaden er en forårsagtig råkostsalat af rødkål og gulerødder - haps for gode fibre som hjælper på din fordøjelse og mæthed. De fire stykker mørbrad er proteinkilden her, og medbringer mineraler som magnesium, der vigtig for at dit stofskifte fungerer og kalium der f.eks styrker opbygning af dine muskler.

Skriv et svar

Your email address will not be published.

Post comment