Kost

IMG_3943 IMG_3939 IMG_3941Så er det juni og tid til en masse sommermad. Her er lidt fra en bootcampers kostdagbog, til at lade dig inspirere til denne tid. Ha' en dejlig uge!
Morgenmaden bestod af skyr med havregryn og blåbær.
Skyr har et højt protein, A, B vitaminer, zink, selenium, magnesium, calcium, jod og fosfor
Blåbærerne er gode med deres E (antioxidant), C vitamin og opløselige kostfibre (opløselige kostfibre betyder at de kan binde vand, som så danner en form for gele. Dette gør at maden kommer til at fylde mere og tømningsprocessen vare i længere tid)
Havregryns primære vitaminer er B2, 3 og 6, E, K, folsyre, pantotensyre, uopløselige kostfibre (uopløselige kostfibre suger vandet til sig, dette resultere i at fibrene er længere tid om at passere tarmen, dette har stor gavne for fordøjelsen) og kulhydrat i form af fuldkorn.
Sammen med det er der skål med lidt blandet grønt, så dagen starter super ud med at energiniveauet og fordøjelse i gang på.
Kombination af vitaminer og mineraler, har en indvirkning på kroppens generelle funktion i form af celler, vedligeholdes af immunforsvar, styrke til knogler og stabilisering af energi.

I denne frokosten er serrano skinken og ægget (gemt under senneps klatten) proteinkilden. Fra den røde peber, den blandet salat med bønnespire og kartofler, får du uopløselig kostfibre, som sammen med proteinerne styrker din mæthed. Den primære funktion af vitaminer og mineraler fra grøntsagerne er at sikre balancen i immunforsvaret, omsætning af protein, kulhydrat og fedt så de kan bruges som energi for vores celler, dannelse af hormoner og hindring af celle ødelæggelse. De gode fedtstoffer finder du her i nødderne der er blandet i salaten. Fødevare med gode fedtstoffer er også en god kilde af e vitamin.

Aftensmaden er en omgang kyllingfrikadeller, som er proteinrige og magre på fedt. Hertil er en linsesalat med tomat og peberfrugt. Linser er en god proteinkilde, hvis man f.eks ikke spiser kød - også er de høje i calcium og fosfor, som er mineraler der hjælper celleopbygningen, stabilisering af blodtryk og en masse andet godt for at vores krop fungere optimalt.

Skriv et svar

Your email address will not be published.

Post comment