Kost

IMG_3932

IMG_3933IMG_3931

Weekenden er slut, og jeg håber den har været god for jer alle 🙂 Hos Arndal starter vi en ny uge ud med inspiration fra en flittig bootcamper.

Morgenmaden var en skål med skyr, havregryn og blåbær.
Skyr har et højt protein og har primært A, B vitaminer, zink, selenium, magnesium, calcium, jod og fosfor
Blåbærerne er gode med deres E (antioxidant), C vitamin og opløselige kostfibre (opløselige kostfibre betyder at de kan binde vand, som så danner en form for gele. Dette gør at maden kommer til at fylde mere og tømningsprocessen vare i længere tid)
Havregryns primære vitaminer er B2, 3 og 6, E, K, folsyre, pantotensyre, uopløselige kostfibre (uopløselige kostfibre suger vandet til sig, dette resultere i at fibrene er længere tid om at passere tarmen, dette har stor gavne for fordøjelsen) og kulhydrat i form af fuldkorn.
Ved skyrens side er der to stykker dampede broccoli. De har et fantastisk indhold af kostfibre, C-vitamin og K-vitamin. K-vitamin er det vitamin der gør at dit blod kan størkne.
Til sammen er dette en super møde at sætte dagen, energiniveauet og fordøjelse i gang på.
Kombination af vitaminer og mineraler, har en indvirkning på kroppens generelle funktion i form af celler, vedligeholdes af immunforsvar, styrke til knogler og stabilisering af energi.

I denne frokosten er serrano skinken og æggene proteinkilden. Fra den røde peber, den blandet salat med bønnespire og kartofler, får du uopløselig kostfibre, som sammen med proteinerne styrker din mæthed. Sellerien og aguken er vandholdige grøntsager, som vil sige at størstedelen af dem er vand. De er derfor en god måde at få nogle mineraler indebords. Den primære funktion af vitaminer og mineraler fra grøntsagerne er at sikre balancen i immunforsvaret, omsætning af protein, kulhydrat og fedt så de kan bruges som energi for vores celler, dannelse af hormoner og hindring af celle ødelæggelse.
De gode fedtstoffer finder du her i pestoen, som indeholder parmesanost, olivenolie og pinjekerne eller mandler (alt efter hvordan pesto er lavet). Fødevare med gode fedtstoffer er også en god kilde af e vitamin.

Til aftenmaden får denne bootcamper en rød bøf, som er noget vi ikke ser meget af fra hende.- hvilket er godt! Rødt kød har et højere indhold af kolesterol end f.eks Kylling. Kolesterol er et fedtstof, og er noget du skal passe på med at spise for meget af, fordi det ikke er godt for dine åre, men samtidigt er det også vigtigt for din krop. Den røde bøf skal der dog også være plads til, og er proteinkilden på denne tallerken. Til bøffen er der en blanding af tomater, gulerødder og rødløg som er godt sammen med, hvis det handler om kalorier og fedt mængden i måltidet.

Skriv et svar

Your email address will not be published.

Post comment